Lk

Nyomtatás

Isten nem hagy cserben

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció:Lk 18:18-27

Alapige:Lk 10:28-30

A keresztyén szépirodalmi kínálatban található egy regény, amelynek  címe: „Az Ő nyomdokain avagy Mit tenne Jézus?” Számomra nagyon érdekes regény. A langyos keresztyénség és az elkötelezett keresztyénség közötti különbséget mutatta meg egyetlen kérdésen keresztül: „Mit tenne Jézus?” A főhős az életének különböző helyzeteiben és fordulataiban ezen a kérdésen keresztül kereste a választ a lépéseire.

Bővebben: Isten nem hagy cserben

Nyomtatás

Mennyire értékes az elveszett juh?

Olvasóink értékelése:  / 1

Lekció: Mt 9:9-13

Alapige: Lk 15:1-7

Letöltés, meghallgatás! 

 

 

Vannak bizonyos igeszakaszokkal kialakult érzéseink – ahogy mindig olvassuk azokat. Ez vagy abból fakad, ahogy először találkoztunk a történettel és akkor értelmeztük és akkor mindig ugyanúgy értelmezzük; akár úgy, hogy megszólító, megérintő magyarázatot hallottunk és úgy értelmeztük és azután mi is mindig ugyanazon az értelem nyomán olvassuk újra és újra az igéket. Azután történik valami az életünkben, ami valahogy más megvilágításba helyezi ugyanazt az igét. Nem változtatja meg az értelmét – hacsak eleve nem értelmeztük rosszul – hanem kitágítja és elmélyíti. Egy ilyen példázatot és történetet szeretnék megosztani veletek a Lukács evangéliumából. Lk 15:1-7

Bővebben: Mennyire értékes az elveszett juh?

Nyomtatás

Isteni matematika

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Zsolt 67

Alapige: Lk 13:18-21

Pap András igehirdetése.

Letöltés, meghallgatás! 

 

 

Nyomtatás

Ahol Krisztus, ott az egyház

Olvasóink értékelése:  / 0

 Lekció: Lk 7:18-23

Alapige: Lk 8:1-3

Letöltés, meghallgatás! 

 

Pap András igehirdetése.

 

 

Nyomtatás

Egyensúly, stabilitás

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Zsolt 18:2-7

Alapige: Lk 6:46-49

 Letöltés, meghallgatás!

 

Nyomtatás

Jézus adventi kérdése

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mt 24; 3-22

Alapige: Lk 18;8

 Letöltés, meghallgatás!

Emberi életünk kérdései két nagy kérdés köré csoportosulnak – a kezdet és a vég kérdései köré. Hogyan kezdődött minden és hogyan ér véget minden. Valóban van kezdet és van vég? És ha van kezdet, akkor az a nagy bumm, vagy az Isten „legyen” szava? És ha van vég, akkor az a nagy reccs, vagy Jézus „Bizony, hamar eljövök!” szava? És ha van kezdet, akkor mikor volt az, és ha van vég, mikor lesz az?

Bővebben: Jézus adventi kérdése

Nyomtatás

Egyedül a Szentírás által - az Alap, amire építünk

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: Lk 24:45-48

Óvári Péter evangélikus lelkész igehirdetése

Letöltés, meghallgatás

Nyomtatás

Egy másik idősebb testvér

Olvasóink értékelése:  / 1

Egy másik idősebb testvér

Alapige: Lk 15:32 Lekció: Lk 15:1-10

 Letöltés, meghallgatás!

A múlt héten vasárnap befejeződött az Aliansz imahét, amelyen napról napra „A tékozló fiú”-ként ismert példázat nyomán értettük meg Isten üzeneteit a kegyelemről. Az üzenet azonban nem ért véget a múlt héten, előre jeleztem, hogy a példázatról ma még egyszer szeretnék szólni.

A múlt héten a következő dolgokat láttuk meg az idősebb testvér személyére összpontosítva.

1. Az egész példázat eredeti címzettjei elsősorban nem azok, akik elszakadva és az atyától távol élve tékozolják el életüket. Bár a példázat róluk is szól, azokról, akik ebből a távoli, elveszett, a bűn mélységének állapotából visszatalálnak az Atyai házba, de mégsem nekik. A példázat elsősorban azoknak szól, akik ott vannak az atyai házban, mindig az Atyával vannak, élvezik az atyai ház jólétét, benne vannak az atyai ház kegyelmi helyzetében és kiváltságában, de azt gondolják, hogy ez az ő érdemük, és amikor tékozló testvéreik meglelik Atyjuk visszafogadó és ölelő szeretetében a kegyelmet nemhogy örülni nem tudnak Atyjuk testvérük iránti rajongó és örvendező szeretetének, hanem távol akarnak maradni az üdvösség ünnepétől, nem akarnak együtt örülni és ünnepelni Atyjukkal és a házban levőkkel, hanem távol állva duzzognak és vádaskodnak. Azt is elmondtam, hogy a templomban jellemzően az idősebb testvérek ülnek. Nagyon nehéz ezt a példázatot jól érteni, ha egyébként idősebb testvérként mi a fiatalabb testvérrel akarunk azonosulni. Az totálisan félrevezet bennünket saját valós állapotunk meglátásától.

2. Az idősebb fiú duzzogó ellenállása mögött két nagyon komoly vád fogalmazódik meg az Atyával szemben: az apja jobban szereti a bűnösebb testvért, sőt őt szereti igazán és ezért az apja igazságtalan vele szemben.

3. Az apa erre a vádra válaszol, és válaszának első felében elmondja a fiának, hogy egyrészt szereti: „Fiam, mindig velem vagy”; másrészt azt is elmondja, hogy nem igazságtalan vele: „mindenem a tiéd”. De az apa válasza nem ér véget abban, hogy kemény szívű, duzzogó és vádaskodó fiát megerősíti abban, hogy a szeretete iránta töretlen, és az örökségét semmi sem veheti el. Visszatekintésül ennyit, ennél persze sokkal mélyebbre mentünk, ha valaki nem lehetett itt, vagy szeretné újra felidézni a honlapunkon megtalálja az igehirdetést a bal oldalon a „friss istentisztelet”cím alatt.

Az apa azonban ennél többet is elmond. Elmondja azt,hogy ebből az állapotából és helyzetéből fakadóan milyennek kellene lennie a szívének. Ezen csendesedjünk ma el, hogy tud-e ilyen lenni a szívünk, és ha kell kérjük Atyánk bocsánatát, hogy megújítson minket. Ma az apa idősebb fiának adott válaszának második felét nézzük meg. Lk 15:32

Vigadnod és örülnöd kellene, hogy ez a te testvéred meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott.

Bővebben: Egy másik idősebb testvér

Nyomtatás

"Mindig velem vagy és mindenem a tiéd"

Olvasóink értékelése:  / 0

Mindig velem vagy és mindenem a tiéd

Alapige: Lk 15:31      Lekció: Lk 15:11-32

 Letöltés, meghallgatás!

Ezen a héten estéről estére annak a példázatnak az üzeneteit vettük át, amelyet úgy ismerünk, hogy a tékozló fiú példázata. Azt is tudjuk azonban, hogy ez a példázat nem egy tékozló fiúról szól, hanem két tékozló fiúról, és bizonyos értelemben sokkal még inkább egy tékozló apáról. Mindhárom szereplőről el lehet mondani, hogy tékozló, bár más-más értelemben.

A példázat a Biblia legismertebb szakaszainak egyike. Van benne egy fiú, akinek fullasztó volt az apai ház légköre és rendje. Nem azért, mert az a légkör olyan rossz volt, hanem azért, mert ő akart máshogy élni. Ezért kikérve örökrészét a lehető legmesszebb ment az apai háztól, hogy megvalósítsa az álmait; ezek az álmok csalókák voltak és súlyos tragédiába torkolltak. A tragédia mélypontján – amikor a fiúnak már nem maradt semmije, sem pénze, sem barátai, de még emberi méltósága sem, csak maradt egy emléke az apai házról – ez a fiú magába szállt és meglátta önnön magát saját sötétségeiben; ekkor úgy döntött, hogy bűnbánattal hazatér apjához és annyi kegyelmet kér, hogy lehessen egy szolga abban a házban, ahol korábban fiú volt. Álmában nem gondolta volna, hogy ismét fiú lehet a házban. Az apa azonban nagy örömmel fogadta vissza meghalt és elveszett fiát; azzal az örömmel, hogy a fiú halott volt, de újra él, elveszett, de újra meglett. Ez a visszafogadás pedig nagy örömmel és lakodalmas ünnepség keretében történt. Eddig szól a példázat első fele.

De a példázat nem ér itt véget. Van egy másik fiú is. Az idősebb, a fő örökös, aki otthon maradt az apai házban. Öccse hazaérkezésekor is dolgozott a mezőn. Csak munka után hazaérve tudta meg, hogy mi történt. Olyan keserű harag töltötte el a szívét, hogy be sem akart menni a házba. Apja azonban kiment hozzá és kérlelte őt, hogy csatlakozzon. De ez a kérlelés nem hatotta meg a szívét, sőt apjának szemére hányta azt, hogy ő soha semmi jót nem kapott az apjától, még egy gidácskát sem, hogy mulathasson a barátaival, bezzeg amikor a hóhányó hazaérkezett a hízott borjút vágta le és úgy ünnepel zenével és tánccal. Idáig vettük a héten a példázatot. És most hallgassuk meg az apát, amit ennek a fiúnak mond. Legalábbis az első felét, erre fogjuk ma helyezni a hangsúlyt. Lk 15:31

Ő azonban ezt mondta neki: Fiam, te mindig velem vagy, és mindenem a tied.

Bővebben: "Mindig velem vagy és mindenem a tiéd"

Nyomtatás

Az érem másik oldala: Jézus Krisztus keménysége

Olvasóink értékelése:  / 1

Alapige: Lk 20:21

Lekció: Jn 6:60-69

 Letöltés, meghallgatás!

Miközben Jézus Krisztus csodálatáról beszélgettünk, beszélgettünk természetfelettiségéről, hatalmáról, azután a szenvedéséről, Isten szeretetének testet öltött gazdagságáról. Nagyon sokszor beszélünk Jézus Krisztusról úgy, mint aki Isten szeretetének gyengédségével fordul hozzánk és hordoz bennünket. Ennek következtében sajnos a keresztyének sokszor be akarják skatulyázni Jézust ebbe a gyengédségbe, hogy azután ezzel igyekezzenek engedetlenségeiket igazolni.

Ma Jézussal kapcsolatban egy ezzel ellentétes igazságról is kell beszélnünk. Mégpedig Jézus keménységéről. Vagyis arról, hogy a Jézus Krisztusban megjelenő Isten szeretet és kegyelem minden gyengédsége mellett nem gyenge, nem manipulálható és nem játszható ki. Mert a gyengéd szeretettel kapcsolatban sokszor éppen ezek a félreértések merülnek fel: gyengéd, tehát gyenge; gyengéd, tehát manipulálható, gyengéd tehát kijátszható. De Jézust még az ő mélységes szeretete sem tántorította el attól, hogy megalkuvás nélkül élje meg Isten igazságát. Alapigénk a Lk 20:21. A főpapok és írástudók kérdéséről van itt szó, amelyben megkérdezik, hogy szabad-e adót fizetni a császárnak. Ezzel vezetik be a kérdést:

Mester, tudjuk, hogy helyesen szólsz és tanítasz, és nem vagy személyválogató, hanem az igazsághoz ragaszkodva tanítod az Isten útját.

Modern, nyugati gondolkodásunknak különösen is megbotránkoztató Jézus szeretetének kemény, egyenes és szenvedélyes megnyilvánulása. Érzékenykedő emberek gyakran érezhették magukat megbántva Jézus csípős megjegyzéseitől. Akik a szeretetet csak lágy, gyengéd szavak és tettek formájában tudják elképzelni, számtalanszor megütköztek, sőt felháborodtak volna az Úr szúrós, nem egyszer nyersen őszinte szavaitól.

Bővebben: Az érem másik oldala: Jézus Krisztus keménysége