2Móz

Nyomtatás

A Tíz Ige

Olvasóink értékelése:  / 0

A Tízparancsolatról szóló igehirdetés sorozat letölthető elektronikus könyv formájában a képre kattintva.

 
Nyomtatás

A megújult gondolkodás és a 7. ige

Olvasóink értékelése:  / 1

Alapige: 2Móz 20:14

Lekció: Jn 8:1-11 Rm 12:1-2

 Letöltés, meghallgatás!

A múlt heti istentisztelet után az ajtóban egy testvérünk – mert így gondolom, hogy ő a testvérünk – azt mondta nekem: „Annak alapján, amit most hallottam, nekem itt nincs semmi keresnivalóm.”

Nagyon fontosak ezek a visszajelzések is, még annak ellenére is, hogy egy ilyen helyzet nem nagyon ad lehetőséget arra, hogy egyáltalán azt tisztázzuk, hogy pontosan miért gondolta ezt valaki.

1. Azért, mert az elhangzottakkal egyáltalán nem ért egyet, nem tudja vagy nem akarja elfogadni, hogy amit a kijelentett ige jelent, amit Jézus mond az úgy van.

2. Esetleg azért, mert ugyan elismeri, hogy amit Jézus mond az valamennyire igaz lehet, de a saját életére nézve egyáltalán nem akarja elfogadni azt, mert attól fél, hogy ezáltal a boldog élet lehetőségétől lesz megfosztva.

3. Vagy azért mondja-e, mert úgy érzi, annyira elrontotta az életét, hogy úgy érzi, a számára már nincs lehetőség, hogy igazán része legyen egy keresztyén közösségnek és az Isten országának.

Bővebben: A megújult gondolkodás és a 7. ige

Nyomtatás

A házasság védelmében

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:14

Lekció: Mt 5:27-32

 Letöltés, meghallgatás!

Jézust az írástudók és a farizeusok folyamatosan vizsgáztatták. Különféle kérdéseket tettek fel neki, hogy ha lehet valamilyen tévedésen vagy ferdítésen kapják rajta, hogy ez után tönkre tudják tenni a hitelét: egyrészt úgy, hogy megkérdőjelezik azt, hogy megbízható rabbi; másrészt úgy, hogy ha sikerül rajtakapni Jézust azon, hogy Jézus téved Mózes törvényével kapcsolatban, vagy elferdíti azt, el lehet mondani, hogy nem ő a megígért Krisztus.

Az egyik ilyen kísértő kérdés a házassággal kapcsolatos volt. Megkérdezték Jézustól, hogy szabad-e elválni? Mivel válaszol Jézus? Természetesen a Tórával válaszol, és emlékezteti őket arra, hogy mit is tanít ezzel kapcsolatban Mózes törvénye:

„Nem olvastátok-e, hogy a Teremtő kezdettől fogva férfivá és nővé teremtette őket?” 5Majd így folytatta: „Ezért hagyja el a férfi apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté. 6Úgyhogy már nem két test, hanem egy. Amit tehát az Isten egybekötött, ember azt el ne válassza.”1

Bővebben: A házasság védelmében

Nyomtatás

Jó és rossz indulataink

Olvasóink értékelése:  / 1

Alapige: 2Móz 20:13

Lekció: 1Móz 4:1-15

 Letöltés, meghallgatás!

 

Játszottunk-e már el azzal a gondolattal, hogy milyen jó lenne, ha a gyilkosságot (de bármilyen bűnt) meg lehetne akadályozni még mielőtt a gyilkos elkövetné gonosz tettét, és már az előtt el lehetne ítélni, hogy tettét elkövette volna, hogy nemcsak egy adott pillanatban, hanem később se követhesse el a szörnyűséget?

A Különvélemény c. film (Tom Cruissal a főszerepben) ezzel játszik el. Sikerül kidolgozni egy vészjelző rendszert „Precrimen” névvel, amely annyi idővel jelzi előre a gyilkosságot, hogy kellő gyorsasággal be lehet avatkozni, el lehet kapni a tettet elkövetni szándékozót, ott helyben el is lehet ez alapján ítélni és már mehet is a börtönbe. A „Precrimen” még arra is képes, hogy megkülönböztesse az előre eltervelt gyilkosságot a hirtelen felindulásból elkövetett emberöléssel.

De ott marad a kérdés: hogyan lehet valakit elítélni egy olyan tettért, amelyet el sem követett? És biztos elkövette volna? Sohasem hibázik a rendszer? Egyáltalán elítélhető-e bárki valami olyanért, amelyet nem követett el?

Szolzsenyicin idézi a sztálini rendszer kihallgatásainak egyik jellemző fordulatát:

„Miért mondta, hogy Sztálin elvtársat meg kellene ölni?” – „Én, dehogy mondtam ilyet!” – „De gondolta!” És ennyivel el volt intézve. Mivel a sztálinizmusban nemcsak a mezőgazdaságban, vagy iparban kellett teljesíteni a tervet, hanem az emberek elítélésében, egészen sajátos módon folytak az ítéletek. Lényegében nem számított, hogy bűnös-e valaki vagy sem, ha bekerült a rendszerbe onnan nem volt kiút.

Szóval nagyon csúszós terep, amikor azon gondolkozunk, hogy elítélhető-e az emberi indulat, vagy csak a tett. Márpedig Isten világosan utal arra, hogy az emberölés nem ott kezdődik, amikor egy ember kezet emel a másikra, hanem az az indulatban, a szívben kezdődik el. Mi mégis csak a tettet tudjuk elítélni, az indulatot nem ítélhetjük el – legalábbis nem úgy, ahogy azt a sztálinizmusban gyakorolták: „Azt, gondolta, hogy Sztálin elvtársat jó lenne megölni?” 25 év.

Isten azonban a szívek és vesék vizsgálója1, aki meg tudja ítélni a szív gondolatait és szándékait. Ennek fényében fogjuk ma folytatni a Tíz Ige 6. igéjének üzenetét „Jó és rossz indulataink” címmel. Alapige: 2Móz 20:13

Ne ölj!

Bővebben: Jó és rossz indulataink

Nyomtatás

Az élet védelmében

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:13

Lekció: Mt 5:21-22,43-48

 Letöltés, meghallgatás!

 

Ha egy Biblia gondolataiban tájékozatlan embernek azt mondanánk, hogy Istennek van tíz alapvető parancsolata a Szentírásban, és megkérdeznénk arról, hogy milyen parancsolatokat találhatunk a tízben, szinte biztos, hogy mondaná azt valamilyen formában, hogy a parancsolatok közt található a „Ne ölj!”. Erre nem végeztem kísérletet, de ez a természetes reakciónk. És valóban a második kőtáblán található parancsolatok között ott található a „Ne ölj!” Meglepő módon nem a legtetején, hanem a második helyre sorolva. Ma erről a parancsolatról szeretnék beszélni a 2Móz 20:13 alapján.

Ne ölj!

Bővebben: Az élet védelmében

Nyomtatás

Szülők és gyermekek

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:12

Lekció: Mt 15:1-9

 Letöltés, meghallgatás!

Legutóbb, amikor a Tíz Igéről – a Tízparancsolatról – beszéltünk, elértünk az első kőtábla igéinek a végére.

Röviden foglaljuk össze az első kőtábla üzeneteit.

1. Isten a szabadító, ezért azt várja népétől, amellyel szövetséget kötött, hogy ő legyen az egyetlen Isten, akinek imádatot adnak, akinek bizalmat és hitet adnak. Ennek azért is van jelentősége, mert nincs más Isten, szükségképpen más istenek tisztelete bálványimádás.

2. Istent ne akarják a saját képükre formálni, illetve a saját elképzeléseikhez igazítani, mert az is bálványimádáshoz vezet. Ezt szolgálja Isten képi kiábrázolásának tilalma.

3. Isten neve és személye legyen annyira szent előttük, hogy semmiképpen ne emlegessék nevét könnyelműen, ne használják azt hamis esküre, káromlásra és gyalázkodásként pedig véletlenül se említsék. Ellenben Isten nevének van megszentelt helye az imádatban és az ő szolgálatában.

4. Istennek adjanak tiszteletet azzal is, hogy egy héten egyszer le tudnak állni a saját dolgaikkal – el tudják engedni mindazt, amivel foglalkoznak, hogy egyrészt Isten előtt ünnepelni tudjanak, másrészt ezt az ünnepet meg tudják élni a testvéri és családi közösségben. Ha valóban át tudod engedni ezt a napot Istennek, azt fogod tapasztalni, hogy ő nem elvesz tőled valamit, hanem sokkal többel megajándékoz a vele és az egymással töltött időn keresztül.

Bővebben: Szülők és gyermekek

Nyomtatás

Visszaélések a Névvel

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:7

Lekció: Ézs 9:1-6

 Letöltés, meghallgatás!

A Tíz Ige kapcsán két héttel ezelőtt a 3. igéről kezdtünk el beszélgetni és azt értettük meg, hogy Isten tiszteletének fontos része, hogy tekintélye legyen előttünk a nevének; Isten azért jelentette ki számunkra a nevét, az Ószövetség idején a választott népének úgy, hogy Jahve, amelyben egyetlen örökkévalóságát tisztázza; majd az Újszövetségben az egyetlen élő és igaz Isten emberi formát öltve Jézus Krisztusként adta a nevét, amiben leszögezi, hogy az, aki a zsidó népnek Örökkévaló Istenként jelentette ki magát, az minden nép számára Örök és Egyetlen megváltóként mutatkozik meg.

Isten neve megegyezik Jézus nevével, hiszen már Ézsaiás próféta úgy prófétált a Messiásról, hogy ő erős Isten. Figyeljünk a testet öltés próféciájának kijelentésére az Ézs 9:5-ből:

Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme!

Bővebben: Visszaélések a Névvel

Nyomtatás

A név tekintélye

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Ézs 42:8; Jn 20:31
Alapige: 2Móz 20:7

 Letöltés, meghallgatás!

Ravasz László püspök írja le önéletrajzi írásában, hogy amikor a református kollégiumban a közös étkezések alkalmával a diákok vezették az imádságot az egyik barátjával elkezdtek azon versenyezni, hogy ki mer és tud – a professzorok jelenlétében – rövidebb imádságot mondani. Már annyira lerövidültek ezek az imák, hogy a diákok izgatott kuncogással várták, hogy amikor ismét Ravaszra került a sor, akkor hogyan oldja meg ezt a „versenyfeladatot”. Ravasz László fölállt és csak annyit mondott. „Ámen.” Nem kapott érte dicséretet – ami azért valljuk meg nem is csoda.

De mi lenne, ha egyszer azt a feladatot kapnánk, hogy a lehető legrövidebben fogalmazzuk meg az evangéliumot. Nem ilyen súlytalanul viccelődve, ahogy a diákok versenyeztek az imádság rövidítésével, hanem megtartva az evangélium tartalmi komolyságát. Mi a legtömörebb evangélium?

A Jn 3:16? Vagy lehet ennél rövidebb is? Ahogy Jn a 20:31-ben megfogalmazza? „Jézus Krisztus az Isten Fia?”Ez már elég tömör, de ha még mindig tömöríteni akarnánk, akkor eljutunk oda, hogy „Jézus a Krisztus”vagy Jézus Krisztus. Annak, aki ismeri az evangélium üzenetét, ennyi már elég. Jézus Krisztus. És megértjük, hogy lényegében az evangélium kifejezhető egyetlen névben. Ez nem jelenti azt, hogy ne kellene kifejteni az evangélium üzenetét azoknak, akik nem ismerik, de minden kifejtés ebben összpontosul: Jézus a Krisztus.

Miért olyan lényeges ez a számunkra? Azért, mert az Isten tiszteletében fontos szerepe van a név megszentelésének. Miután a Tíz Ige kapcsán beszéltünk arról, hogy kicsoda Isten és hogy egyedül csak ő legyen az Istenünk és se helyette, se mellette ne tiszteljünk más isteneket, mert csak ő az egyetlen és igaz Isten; majd beszéltünk arról, hogy akkor tiszteljük őt helyesen ha nem kezdjük el őt mindenféle teremtményhez hasonlítani és ilyen töredékes képmások előtt istentiszteletet bemutatni beszélnünk kell az igaz istentisztelet egy másik fontos eleméről – az ő nevének a megszenteléséről az életünkben. A harmadik ige következik, 2Móz 20:7

Ne mondd ki hiába Istenednek, az ÚRnak a nevét, mert nem hagyja az ÚR büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét!

Bővebben: A név tekintélye

Nyomtatás

Véges büntetés – végtelen irgalom

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:4-6

Lekció: Rm 5:15-21

 Letöltés, meghallgatás!

A második ige kapcsán – amely arra szólítja fel Isten népét, hogy ne csináljon semmiféle istenszobrot, amellyel Istent ki akarja ábrázolni – beszéltünk a hamis istenképekről és az egyetlen igaz Isten képéről. Van azonban ennek az igének egy kiegészítése, amelyben Isten elmondja, hogy mi a következménye annak, hogy ha valakinek az életében megvalósulnak Isten igéi, és mi a következménye annak, ha valakinek az életében nem valósulnak meg ezek az igék. Ma harmadszor is előttük lesz a Tíz Ige második igéje és erre a részére fogunk elsősorban összpontosítani. 2Móz 20:4-6

Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak. 5Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az ÚR, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem. 6De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat.

Bővebben: Véges büntetés – végtelen irgalom

Nyomtatás

Hamis istenképeink

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: 2Móz 20:4-6

Lekció: Jn 4:19-26

 Letöltés, meghallgatás!

„Ki a te Istened?” – a múlt héten ez volt a visszatérő kérdésünk a Tíz Ige első igéje kapcsán. Ebben a parancsolatban a szabadító Isten arra hívja azokat, akiket megszabadított és megváltott, hogy miután elnyerték tőle a szabadságot, hogy többé ne legyen más istenük, csak a világot teremtő egyetlen, élő és igaz Isten.

A parancsolat arra is rávilágít, hogy az ember nem tud ateista lenni – egyszerűen annyira mélyen belénk van ivódva, hogy szükségünk van egy istenre, amit imádhatunk, mint amennyire szükségünk van vízre és levegőre. Legfeljebb az istenünk nem az igaz Isten, hanem valamilyen néma bálvány – ami a mi kultúránkban nem is feltétlenül direkt valamilyen istenként jelenik meg; megjelenhet a pénzben, megjelenhet valamilyen ideológiában; és végeredményben valamilyen ember istenítésében, ami lehet az embernek akár a gyereke, akár egy politikus bálványa, de még önmaga is. Ezek a hamis istenek, azaz bálványok – mindenképpen szolgaságban tartják az embert; de még a megszabadítottak számára is a szolgaságba való visszatérés veszélyét hordozzák magukban.

Ezért soha nem fölösleges azzal a kérdéssel szembesülni, akár időről-időre önvizsgálatot is tartani. Ki a te Istened?

Bővebben: Hamis istenképeink

Ami jön

Bejelentkezés

Üzenőfal

Latest Message: 3 héttel, 4 nappal Ezelőtt

Csak a regisztrált felhasználók számára engedélyezett a hozzászólás