Gal

Nyomtatás

A kegyelem legyen a lelketekkel

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mt 12:1-8

Alapige: Gal 6:18

Letöltés, meghallgatás! 

Móricz Zsigmond Erdély trilógiájábanelhangzik egy titkos éjszakai beszélgetés Péchy Simon, Bethlen Gábor kancellárja és Borsos Tamás marosvásárhelyi főbíró között. Több szóbeszédet is lehetett már hallani egy titkos szektáról, akik dolgos szerény népek, nem avatkoznak bele semmilyen háborúságba és cselszövésbe, viszont hitük miatt üldözik őket. A szombatot ünnepelték és a köznyelv az egész irányzatot úgymond zsidózásnak nevezi. Péchy Simon megkérdezi Borsos Tamást: „És mit mondasz Lutherhez és Kálvinushoz?”

Rövid hallgatás után Borsos Tamás így felelt: „Nagy próféták, nagyságos uram.”

Péchy kancellár pedig erre ennyit válaszolt: „Nem tagadom, de Mózes atya tökéletesebb Krisztusnál is.”

Bővebben: A kegyelem legyen a lelketekkel

Nyomtatás

A keresztre feszített világ

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: Gal 6:14

Letöltés, meghallgatás! 

 

Ahogy a Galatákhoz írt levél utolsó szakaszának tanulmányozásába kezdtem, egy igénél különösen megálltam és megragadott a mélységének a szépsége és szépségének a mélysége. Elgondolkoztam azon, hogy ha összeállítanék egy olyan kis igegyűjteményt, amelybe a biblia legszebb igéit válogatnám össze, ez biztosan bekerülne.

Egy kicsit gondold át, hogy neked milyen kis igecsokrod lenne, amibe a számodra legszebb igéket vennéd bele. Minden ilyen kis válogatás természetesen egyéni lenne, az enyém is teljesen szubjektív, de gondolom, hogy sok hívő válogatásában lennénk átfedések sokszor idézett, megragadott igék. Én ma a Galata levélből mindenki számára ezt az igét is ajánlom nemcsak megtanulásra, hanem egy ilyen akár képzeletbeli, akár valódi beillesztésre a Biblia legszebb igeversei közé. Alapigénk a Gal 6:14

Bővebben: A keresztre feszített világ

Nyomtatás

Befektetés a keresztyén szolgálatba

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: 4Móz 18:21-24

Alapige: Gal 6:6-10

Letöltés, meghallgatás! 

 

Ismerjük a szólást:„Ki mint vet, úgy arat.” Valószínűleg ez az egészen ősi népi bölcsesség került be a Szentírásba a lelki valóságok megértéshez, amit aztán mind a mai napig az egyik legalapvetőbb életigazságként ismerünk.

Aki nem vet, az ne számítson aratásra. Aki vet, az arathat. Aki nem fektet be, ne várjon javakat. Aki befektet – legyen az munka, idő, pénz, bármi – az várhatja a javakat. A bűntől terhelt világban történhetnek váratlan és kedvezőtlen események – aszály, gazdasági válság vagy háború, amiben minden vetés és befektetés odavész, de az alapszabály mindig ugyanaz marad – aki befektet kereshet, aki nem fektet be, vagy nem abba fektet, amibe kellene, az ne várjon hasznot. Illetve ki mibe fektet, ki mit vet, azt fogja learatni is.

Bővebben: Befektetés a keresztyén szolgálatba

Nyomtatás

Gyakorlati útmutatás a testvéri kapcsolatokhoz

Olvasóink értékelése:  / 0

Alapige: Gal 5:26-6:5

Ha gyorsan áttekintjük a Pálnak a Galatákhoz írt levelét, akkor három nagy egységet figyelhetünk meg. (Ez általában igaz Pál leveleire).

1. Az első nagy egység egy tanítás az evangéliumról, Krisztus áldozatáról, figyelembe véve egy adott gyülekezet lelki helyzetét. Ez a Galata levélben így összegezhető: a törvény cselekvés által nem leszünk kedvesek Istennek, csak és kizárólag a kegyelem által, amit Krisztus biztosít a számunkra.

2. A második nagy egységaz ebből következő általános etikai iránymutatás. Milyen az a keresztyén élet, amely Krisztus által a kegyelem erőterében él, akiben a test cselekedetei helyett a Lélek gyümölcse jelenik meg.

3. A harmadik fő egységpedig a gyakorlati útmutatás a keresztyén élethez. Ehhez a harmadik fő egységhez érkeztünk el, aminek ma az első eleméről szeretnék beszélni. Pál ebben a keresztyén testvéri kapcsolatokhoz ad gyakorlati útmutatást. Gal 5:26-6:5

Bővebben: Gyakorlati útmutatás a testvéri kapcsolatokhoz

Nyomtatás

Győzelmes élet a Lélek rendjében

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mt 16:24-26

Alapige: Gal 5:24-25

 

Két héttel ezelőtt arra helyeztük a hangsúlyt a Galata levélből, hogy egy nagy harc dúl értünk és bennünk. Ez a harc a testi természetünk, ill. a test kívánsága és a Szentlélek között dúl. Pál apostol két nagy felsorolásban bemutatta ennek a harcnak a területeit egyrészt a test cselekedeteiben, másrészt a Lélek gyümölcsében. Mielőtt mai alapigénkre rátérnék, engedjétek meg, hogy emlékeztetőül ezt a két felsorolást visszaidézzem

Először a test cselekedeteit nézzük:

A test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás, pártoskodás; irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Ezekről előre megmondom nektek, amint már korábban is mondtam, akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát.

Bővebben: Győzelmes élet a Lélek rendjében

Nyomtatás

Az értünk és bennünk dúló harc

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mt 6:24-34

Alapige: Gal 5:16-18

Letöltés, meghallgatás!

John Bunyan leghíresebb regénye a Zarándok útja mellett írt még egy nagyobb hasonlóan allegorikus művet, amely a Szent háború címet viseli. Amikor a „szent háború” kifejezést halljuk, akkor automatikusan két dolog jut eszünkbe: az egyik a keresztes háborúk, a másik pedig az iszlám szent háború a dzsihád. Bunyan azonban egészen máshogy közelíti meg a szent háború témáját. Ez a háború egy városért zajlik, amelynek Emberlélek a neve, és amelyet Diabolos és erői foglaltak el. A várost visszafoglalja és felszabadítja Immánuel, ezzel azonban nem ér véget a harc, mert lázadás tör ki a városban Diabolos erőinek az ösztönzésére, míg végül Immánuel győzedelmesen visszatér helyreállítja örök békéjét.

Bunyan ezzel a regényével világosan érzékeltetni akarja, hogy amikor Jézus Krisztus meghódítja az ember lelkét, azzal nem véget ér a szent harc, hanem ellenkezőleg – elkezdődik, és tart egészen addig, amíg Jézus Krisztus be nem vezet minket örök békességébe.

A múlt héten beszéltünk a szabadságra való elhívásunkról. Arra a szabadságra, amelyre Krisztus szabadított meg, és amely szabadságra az ő élete a példa és az erőforrás is egyben. A szabadság azonban veszélyeztetve van kétfelől – az egyik a törvényeskedés, amelynek az a központi gondolata, hogy nekünk saját erőnkből és cselekedeteinkkel kell elérni az Isten előtti kedvességet; a másik a szabadosság, amely a szabadságban ürügyet keres saját testi természetének és vágyainak kielégítésére.

Ezt folytatja azzal, hogy bemutatja milyen harc is dúl az emberben. Ma az értünk és bennünk folyó harcról fogunk beszélni. Gal 5:16-18

Bővebben: Az értünk és bennünk dúló harc

Nyomtatás

Hogyan akarod megélni a szabadságodat?

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mk 10:35-45

Alapige: Gal 5:13-15

Letöltés, meghallgatás!

 

 

Mert ti testvéreim, szabadságra vagytok elhívva; csak a szabadság nehogy ürügy legyen a testnek, hanem szeretetben szolgáljatok egymásnak. 14Mert az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: "Szeresd felebarátodat, mint magadat." 15Ha pedig egymást marjátok és faljátok, vigyázzatok: el ne emésszétek egymást!

 

Bővebben: Hogyan akarod megélni a szabadságodat?

Nyomtatás

A kereszt botránya

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Mt 21:33-46

Alapige: Gal 5:7-12

 Letöltés, meghallgatás!

     

Ha ránézünk erre a két vonalra, látszólag párhuzamos.Persze, lehet, hogy tényleg az. A fenti kép csak illusztráció, de elméletben képzeljük el, hogy ha ez a látszólag párhuzamos egy méteren csak 1 mm-re tér el egymástól. Ami szabad szemmel fel sem tűnik. Akkor mekkora az eltérés tíz méteren? Már 1 cm. És egy km távolságra, már hozzávetőlegesen 10 méterrel távolabb van egymástól a két vonal, amely egy méteren csak 1 mm-nyi eltérést mutat. És minél hosszabb ez a párhuzamos, annál távolabb kerül egymástól a két vonal – ha mondjuk a Nap-Föld távolságot vesszük alapul, akkor ez az eltérés már 1,5 millió kilométer – az, ami 1 méteren csak egy észrevehetetlen milliméternyi eltérés. Ekkora léptékben nézve pedig már látjuk, hogy ami eleinte párhuzamosnak tűnik, az valójában két teljesen más cél felé tart.

Ha meghallgatjuk Jézusnak a két kapuról és a két útról szóló hasonlatát – ami szerint az életre szoros kapu nyílik és keskeny út vezet és kevesen vannak, akik azt megtalálják, a kárhozatra pedig tágas kapu nyílik és széles út vezet és sokan járnak rajta – akkor a lelki szemeink előtt megjelenik egy kép, amiben két teljesen ellentétes irányú út jelenik meg. De mi van, ha a két út látszólag párhuzamos? Ha eleinte nincs is egymástól annyira messze ez a két út? Ha úgy tűnik, mintha együtt haladnánk?

Bővebben: A kereszt botránya

Nyomtatás

Eddig …

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Jer 31:31-34

Alapige: Gal 5:7-12

 Letöltés, meghallgatás!

Ahogy haladunk előre a Galatákhoz írt levélben, újra és újra beleütközünk a cselekedetek általi és a hit általi igazság; a törvény általi megigazulás és a kegyelem általi megigazulás problémájába. Ahogy készültem gondolatban a mai napra – tudva, hogy az istentisztelet fő része ma a bizonyságtétel lesz – gondoltam, hogy keresek valami bátorítót, ami az ifjakat célozza meg, de közben a hitet is erősíti. És akárhogy kerestem – mégis mindig ugyanoda lyukadtam ki – a Galata levél folyatásához. Ma azonban tényleg csak röviden egyetlen dologra fogunk koncentrálni, de előbb felolvasom a Gal 5:7-12

Bővebben: Eddig …

Nyomtatás

Kiesni a kegyelemből?

Olvasóink értékelése:  / 0

Lekció: Jn 10:22-30

Alapige: Gal 5:1-6

 Letöltés, meghallgatás!

 

Van egy spanyol szólás, amit gyerekeknek mondogatnak, ha rendetlenkednek: „Ha rossz leszel, elvisz a magyar.” Ez a szólás annyira mélyen beivódott a spanyol nyelvben, hogy még a mexikóiak is ezzel riogatják a rosszalkodó gyereket. Hogy honnan ered ez a szólás, hiszen Spanyolország – pláne Mexikó – elég messze van. Azt gyanítják, hogy ez még a X. századi magyar kalandozások idejéből maradhatott fenn, amikor is 924-ben és 942-ben a kalandozó magyarok egészen az Ibériai félszigetig eljutottak, és valamiért ez a szólás ott maradt a spanyol nyelvben.

Bővebben: Kiesni a kegyelemből?