Lekció: Zsolt 119:1-16
Alapige: 1Pt 1:3-9
Énekek: 119. 276. 169. 185.
Azt élem át és tapasztalom magamban, hogy minél jobban ismerem Isten Igéjét, annál inkább érzem azt, hogy mekkora szükségem van rá. Nem úgy vagyok, hogy amikor egy már ismert Igét olvasok, hogy jó-jó, ezt már ismerjük, lépjünk tovább, mert már semmi újat nem tud mondani. Lehet, hogy az alapokat tekintve már nem mond újat – de rólam igenis mondhat. Ezért érzem azt, hogy mekkora szükségem van Isten Igéjére.
A 119. zsoltárban azt olvassuk:
Hogyan tarthatja tisztán életútját az ifjú? Úgy, hogy megtartja igédet. … Szívembe zártam beszédedet, hogy ne vétkezzem ellened.[1]
Szeretném tőletek megkérdezni: milyen stratégiátok van arra, hogy ne vétkezzetek? Attól tartok nagyon sok embernek nincs ilyen stratégiája – holott a Szentírás nemcsak figyelmeztet arra, hogy elbukhatunk, hanem fel is fegyverez a bűnnel szemben – olvassuk például az Efezusi levél 6. részében, vagy azt mondja, hogy Isten Igéjének a szívbe zárása – ami az elmén keresztül történik, felkészít bennünket arra, hogy felismerjük a bűnt, és kivédjük a Sátán támadásait, amellyel el akar buktatni bennünket a bűnben.
Szóval neked mi a stratégiád arra, hogy legyőz saját bűnös késztetéseidet – mert azok bizony újra és újra jelentkeznek; és fenntartsd az élő szenvedélyt, a szeretetet Krisztus iránt, akinek szeretetével semmi nem ér fel.
A múlt héten Péter levelébe kezdtünk bele, és láttuk azt, hogy Péter a kiválasztott jövevényeknek írta a levelét, világossá téve azt, hogy a keresztyének:
- Isten különleges kiválasztott gyermekei
- Idegenek a világ számára, éljenek bárhol a világban.
Ma folytatjuk ezt a levelet és kapunk is egy komoly eszközt a kezünkbe a bűnnel szembeni harcban, amit beépíthetünk a stratégiánkba. Mai alapigénk az 1Pt 1:3-9
3Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjászült minket Jézus Krisztusnak a halottak közül való feltámadása által élő reménységre, 4arra az el nem múló, szeplőtelen és hervadhatatlan örökségre, amely a mennyben van fenntartva számotokra. 5Titeket pedig Isten hatalma őriz hit által az üdvösségre, amely készen van, hogy nyilvánvalóvá legyen az utolsó időben. 6Ezen örvendeztek, noha most, mivel így kellett lennie, egy kissé megszomorodtatok különféle kísértések között, 7hogy a ti megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és tisztességre. 8Őt szeretitek, pedig nem láttátok, őbenne hisztek, bár most sem látjátok, és kimondhatatlan, dicsőült örömmel örvendeztek, 9mert elértétek hitetek célját, lelketek üdvösségét.
Íme az Ő dicsősége!
Péter egyből Isten áldásával és dicsőítésével folytatja – valójában kezdi a levelét.
Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja …
Itt van rögtön egy bibliai stratégia a bűnnel szemben. Isten dicsőítése – mivel Isten dicsőségéhez nem férhet közel a bűn, az Isten dicsőségével való betöltekezés, az ő nevének a magasztalása egy nagyon fontos elem a bűn elleni harcunk stratégiájában.
Elég egyszerű megfigyelés – de melyik a legnehezebb része az imádságainknak? A hálaadás? Lehet, hogy kevesebb hálát fogalmazunk meg szerető Atyánk felé, mint amire okunk lenne, de nem ez a legnehezebb. A bűnvallás? Ha csak Isten van ott és senki más, még ez is megy, ha nem is könnyen – ha nem hallják emberi fülek, könnyebben hajlítgatjuk magunknak is a bűnnel. A kérések? Na azok nagyon mennek. De mi van a dicsőítéssel? De sokszor nincsenek rá szavaink, nem tudunk vele mit kezdeni.
Péter itt rögtön Isten magasztalásával kezdi a levelét – ez a magasztalása a kiindulópont.
Pál a 2Kor 3:18-ban azt írja:
Mi pedig, miközben fedetlen arccal, mint egy tükörben szemléljük az Úr dicsőségét mindnyájan, ugyanarra a képre formálódunk át az Úr Lelke által dicsőségről dicsőségre.[2]
Mit mond Pál? Azt mondja, hogy ha az Úr dicsőségét szemléljünk, a Szentlélek átformálja az életünket, hogy részesüljünk ebből a dicsőségből.
Ha ez a stratégia a bűnnel szemben, akkor hogyan tudjuk szemlélni az Úr dicsőségét? Milyen tükörben? Hol látjuk? Sámuel első könyvében azt olvassuk:
kijelentette magát Sámuelnek Silóban az Úr igéje által.[3]
Vagyis az Úr a szavával jelent meg Sámuelnek – és ez érvényes ránk, rátok is. Az Úr a szavával jelenik meg nektek. Egész egyszerűen nincs más mód a keresztyén élet megélésére, mint szavának befogadása és benntartása az életünkben, hadd dolgozzon Isten szava. Mert ha nem az fog, akkor más fogja irányítani az életedet. Ez fontos lesz ahhoz, hogy a mai üzenetünket is be tudjuk fogadni.
Minden keresztyén számára közös alapelv
Péter tehát azt írja:
Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjászült minket Jézus Krisztusnak a halottak közül való feltámadása által élő reménységre,
Ennek az üzenetnek minden elemét lehet hangsúlyozni, de most ezt szeretném a középpontba helyezni: „élő reménység”.
Azt mondja el nekünk Péter, hogy Istent az ő nagy irgalma arra indította, hogy bennünket élő reménységre szüljön újjá. Ezt pedig Krisztus feltámadása által viszi véghez. A feltámadás nélkül az égvilágon semmiféle élő reménységről nem beszélhetünk.
Figyeljünk azonban most valami nagyon fontosra. Péter abból indul ki, hogy minden keresztyén (akiket ő kiválasztott jövevényeknek nevezett) újjászületett. És mindenkinek, aki újjászületett, élő reménysége van. Tömörítsünk: ha keresztyén vagy, újjászülettél. Ha keresztyén vagy, akkor reménységed van Krisztusban. Ehhez a reménységhez szeretnék feltenni három kérdését, amire ebből a szakaszból választ keresünk.
- Mi az élő reménységed alapja?
- Milyen tapasztalat vár rád a jövőben?
- Mit lehet tapasztalni most?
Mi az élő reménységed alapja?
Milyen reménységről tudsz bizonyságot tenni? Az emberek keresik a reménységet és a kapaszkodót ebben a világban. Miközben a világ egyre bonyolultabbá válik, egyre érthetetlenebbé és ezért egyre bizonytalanabbá, aközben az ember egyre jobban veszíti el lelki gyökereit és egyre jobban szűkül be a jövőképe, ezzel a reménysége. Lényegében egy reménytelen társadalomban élünk, amely nem lát túl a saját életén, vagy amit lát az délibáb és álom. Valóban – milyen alapon lehet a te reménységed élő reménység? Fontos ez az élő jelző a reménység mellett. Ez a jelző feltételezi azt, hogy vannak holt, halott remények is. Az élő reménységnek alapjának három egyszerű és jól megjegyezhető vonását mutatja be Péter:
Újjászületés
Említsük először az újjászületést. Sőt az újjászületés célja az élő reménység. Élő reménységre születtünk újjá – mondja Péter. Ez az élő reménység éppen az újjászületéssel kezdődött meg. Ez a remény nem volt meg, nem lehetett meg az újjászületés előtt.
Irgalom
A második, amit elmond Péter az Isten nagy irgalma. Isten nagy irgalmából szül minket újjá az élő reménységre.
Krisztus feltámadása
A harmadik, amit Péter erről az alapról elmond, az Krisztus feltámadása. Ez a feltámadás vezet el minket a reménységre. Ha nincs feltámadás, akkor nincs újjászületés sem. Ha nincs újjászületés, akkor nincs remény sem. Ezért, ha nincs feltámadás, nincs reménység. Krisztus feltámadása ad nekünk reménységet a jövendő felől.
Van három állításunk arról, hogy miben is van a reménységünk alapja. Isten nagy irgalma, amely Krisztus feltámadása által újjászült minket.
Isten nagy irgalma
Beszéljünk erről az irgalomról először kicsit bővebben. Ebből indul ki minden. Péter irgalmat említ. Mit takar ez a nagy irgalom? Azt, amikor az ember nem azt kapja, amit érdemel. Van-e itt bárki, aki úgy gondolja, hogy megérdemelte az újjászületést és az abból fakadó reménységet? A bűneink miatt nem éppen azt érdemelnénk, hogy Isten végül az örök halálba vessen? A Szentírás elég egyértelmű ebben a kérdésben. Azért nem az ítéletben részesülünk, mert Isten irgalmából újjászül erre a reményre. És ennek az irgalomnak olyan nagynak kellett lennie, ami a bűneink nagyságát felülmúlja. Az bizony nagy irgalom.
Ez az irgalom szül újjá. Ennek pedig megjelennek a jelei az ember életében és az egyház életében. Csodálatos dolog, amikor a gyülekezet – a lelki ház; a felépült templom – tele van olyan emberekkel, akik tudják, hogy mindenük irgalomból származik. És ez megváltoztatja a beszélgetés módját, megváltoztatja az egymással való bánásmódot, megváltoztat mindent az étkezőasztal körül, a közösségi alkalmakon és egy csodálatos felszabadult örömet is ad, amikor végül azt tudod mondani:
- Nem érdemlek semmit.
- Nem érdemlem meg a szeretetedet, a kedvességedet, nem érdemlem meg az Isten imádatának ajándékát.
- Nem érdemlem meg a hívők családját, nem érdemlem meg az életet, nem érdemlem meg a levegőt.
Mégis ezt kapom, mert Isten irgalma elveszi rólam a megérdemelt ítéletet. Minden, amim van abból az irgalomból fakad, amelyet Istenből tapasztalok Krisztus nevéért.
Egység a feltámadott Krisztussal
Péter azt mondja, hogy Jézus feltámadása által születtünk újjá. Hogy működik ez? Hogyan jön létre születés a feltámadás révén? A feltámadás egy történelmi esemény 2000 évvel ezelőttről. Mégis hogyan szülhet ez újjá?
A következő történik: amikor a Szentlélek belép az életünkbe, amikor leszáll ránk, akkor egy új ember születik. És ebben a születésben egyesít bennünket az élő Krisztussal.
A Római levél 6. részében ezt olvassuk:
Ha ugyanis eggyé lettünk vele halálának hasonlóságában, még inkább eggyé leszünk vele a feltámadásának hasonlóságában is.[4]
A Szentlélek megteszi ezt a csodát. Egyesít Krisztussal – előbb Krisztus halálával. A Krisztus által megtapasztalt halál az én halálomnak számít. De ebben a bűnadósságom kifizetésre került, a büntetésem végbement. Nincs további ítélet. Vége van, elvégeztetett – kiált fel Krisztus a kereszten. Ezek után egyesít a Lélek Krisztus feltámadásával és életével. A Kolosséi levél ezt úgy fejezi ki:
ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt az Istenben.[5]
Krisztussal egységben olyan elpusztíthatatlan lesz az én életem és a te életed is, mint Krisztusé. Így valljuk azt a hitvallásunkban, hogy a
„mi halálunk már nem a bűnért való elégtétel, hanem csak meghalás a bűnnek és átmenetel az örök életre.”[6]
A Lélek általi újjászületés az a pont, amikor ez az egyesülés Krisztussal bekövetkezik. És onnantól senki még, a halál sem ragadhat ki Krisztus kezéből. Elpusztíthatatlanná lettél.
És hogy ez mit hoz az életünkbe? Azt, hogy nem félünk megvallani ezt a reménységünket, akár a legszélsőségesebb helyzetben sem.
2015 áprilisában Kenyában a Garissa Egyetemre terroristák törtek be és megöltek 148 embert, köztük 142 diákot. Ahogy a terroristák szobáról szobára jártak, egyetlen kérdést tettek fel: Keresztyén vagy vagy muszlim? A keresztyéneket azonnal lelőtték. 148-an mégsem tagadták meg, hogy Krisztusé az életük. Honnan volt ez a megingathatatlan meggyőződés? Abból a reménységből, amelyre Isten nagy irgalma szülte újjá őket. Tudták, hogy ha a földi életüknek vége, őket nem lehet megölni, mert Isten várja őket.
Ehhez képest itt néha elkeseredek, hogy milyen problémáink vannak a keresztyénséggel. Hogy a keresztyénségnek vannak belső erkölcsi fékei, például a munkaerkölcs, vagy a szexuális tisztaság terén. Hogy a keresztyénség ilyen fékeket jelent – ami időnként a törvénykezésben is megjelenik. Ez de zavaró a mi kis jóléti életünknek. Hogy a keresztyénség unalmas, mert erkölcsi fékei is vannak. Ezeknek a keresztyén hitvallóknak nem volt unalmas – az életet jelentette, mert újjászülettek.
Pénteken a gyerekekkel egy Netflix filmet néztünk meg, egy ifjúsági musicalt, Életem nyara (A Week Away) címmel. Egy testvérünk ajánlotta még régebben, ezért mertem megnézni a gyerekekkel. Maga a film egy olyan nagyon amerikai, nagyon szirupos kis ifjúsági film volt, mégis kellemes csalódást jelentett, mert a Netflixen, amely a homoerotikus propaganda egyik melegágya, mégis volt egy egyértelműen a keresztyén üzenetre épülő, és azt átadó film.
Milyen tapasztalat vár rád a jövőben?
Elmondja ez a reménység azt is, hogy a jövőben minek a megtapasztalása vár ránk. A 4., valamint a 7. és 8. versek mondják ezt el.
élő reménységre, 4arra az el nem múló, szeplőtelen és hervadhatatlan örökségre, amely a mennyben van fenntartva számotokra. … 7a ti megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és tisztességre. 8Őt szeretitek, pedig nem láttátok, őbenne hisztek, bár most sem látjátok, és kimondhatatlan, dicsőült örömmel örvendeztek,
Az örökség szó a jövőt jelenti. De micsoda örökség ez, három szóval is megerősíti Péter.
El nem múló, szeplőtelen és hervadhatatlan örökség. Egy olyan világban, ahol minden megromlik egyszer – megromlik az étel, elkorhad a fa, elporlad még a fém is van egy elhervadhatatlan, soha el nem múló öröksége a keresztyén embernek. Nem kell aggódnod, soha nem fog eltűnni. Nem emészti fel sem az infláció, sem bármilyen más romlást okozó folyamat. Akkor sem kell aggódnod, ha még nincs a kezedben, ha még odaát van – de nem fog eltűnni. Ez az örökség a tűzben kipróbált hit során egyre gazdagabb lesz, és amikor Krisztus ismét megjelenik a világban, mint mindenható és ítélő Úr, akkor dicséret, dicsőség és tisztesség formájában adja át neked örökségedet. Ez az örökség az, ami a jövőben vár ránk.
Dicséret, dicsőség és tisztesség.
Mit tapasztalunk most?
Az utolsó kérdés – az élő reménységre újjászületettek mit tapasztalnak most? Négy dolgot említek röviden.
1. Megtapasztaljuk a hitet.
Titeket pedig Isten hatalma őriz hit által az üdvösségre … őbenne hisztek, bár most sem látjátok …
Olyan hitet, amely a próbatételekben egyre értékesebbé és fényesebbé válik.
2. Megtapasztaljuk a Krisztus iránti szeretet.
Őt szeretitek, pedig nem láttátok …
Péter olyan embereknek írta a levelét, akik már nem látták saját szemeikkel Krisztust. Sem a földi Jézus formájában, sem megdicsőült formájában. Pontosan abban a helyzetben voltak ebben a tekintetben mint mi. Ezek a hívők már az apostolok és a többi hívő bizonyságtételére hisznek és szeretik Jézust.
3. Megtapasztaljuk az örömöt.
kimondhatatlan, dicsőült örömmel örvendeztek
A keresztyének öröme a dicsőségre néz. Ez az öröm azért tud növekedni, mert minden nappal közelebb jutunk az elkészített örökségünkhöz. Ez az öröm abból fakad, hogy Krisztus jelen van az életünkben.
4. Megtapasztaljuk a kísértéseket
egy kissé megszomorodtatok különféle kísértések között
A kísértés okoz megszomorodást is az életünkben. Ez az örömünket nem veheti el, de nyilván a próbatételek, legyenek akár kisebbek, akár nagyobbak tudnak szomorúságot okozni. Ez azonban nem nyomhatja el az örömünket, amelyet Krisztus feltámadása miatt kaptunk a Szentlélektől.
Élő reménységed van. Ez az üzenet lényege. Isten nagy irgalmából szült újjá erre a reménységre Jézus feltámadása által. Ez ad örömteli erőt a bűnnel szembeni harcban is, amelyet Isten Igéje folyamatosan támogat. Járd minden napodat ezzel a reménységgel!
Ámen.
[1] Zsolt 119:9.11
[2] 2Kor 3:18
[3] 1Sám 3:21
[4] Rm 6:5
[5] Kol 3:3
[6] Heidelbergi Káté 42.