Lekció: Józs 2:8-21
Alapige: Ef 1:17-19a
Szeretnék ma nektek egy különleges konfirmációról beszélni. Alapigénk az Ef 1:17-19a versei – most nem innen fogunk elindulni, hanem ide fogunk megérkezni.
Kérem, hogy a mi Urunk Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek a bölcsesség és a kinyilatkoztatás Lelkét, hogy megismerjétek őt; 18és világosítsa meg lelki szemeteket, hogy meglássátok, milyen reménységre hívott el titeket, milyen gazdag az ő örökségének dicsősége a szentek között, 19és milyen mérhetetlenül nagy az ő hatalma rajtunk, hívőkön.
Józsué könyvének már az elején találkozunk egy nagyon izgalmas nőalakkal, Ráhábbal. A honfoglalás első nagy csatája Jerikó elfoglalása volt, ami egy kimondottan nagy város, és az egyik legjobban megerősített erőd, a régészeti kutatások szerint magát a várost dupla fallal kerítették körbe, így ostrommal bevenni egyenlőnek látszott a lehetetlennel.
Józsué két titkosügynököt küldött a városba, hogy kémleljék ki annak gyenge pontjait, a városvédők harci elszántságát. Még Izráel fiai sem tudtak erről a két kémről. Harmincnyolc évvel korábban Józsué volt az egyik a tizenkét kém közül, akiket Mózes azért küldött el, hogy kémleljék ki Kánaánt – és Józsué, valamint Káléb kivételével a többi tíz kém annyira lehetetlennek látta Kánaán elfoglalását, ezért az egész népet sikerült Mózes ellen hangolni és lázadást szítani.
Szóval a két kém el is megy Jerikóba és egy parázna nőnél szállnak meg. Ez a parázna nő volt Ráháb. Egy olyan társadalmi réteghez tartozott, amely minden társadalomban a legmegvetettebb réteg volt.
Miért válik mégis olyan izgalmassá ez a nőalak? A pogány parázna nő, aki számíthat bármi jóra Isten előtt? Ami tényleg és igazán izgalmassá teszi az ő személyét az az, hogy része lesz Dávid király családjának és Jézus Krisztus családfájának. Dávid király is, Jézus is leszármazottja Ráhábnak. De hogyan is keveredik bele Ráháb ebbe a helyzetbe?
Miután a kémek megszálltak nála, a város lakóinak feltűnt a két gyanús alak. Már tudták, hogy Izráel a határaiknál táborozik, azt is tudták, hogy egy nagy invázió készül. Mindenki feszült, készülnek a védekezésre, ilyenkor minden idegen gyanús. Le is lepleződött a két izráeli titkosügynök, úgyhogy a király küldött is az elfogásukra egy csapatot. Ráháb azonban elrejtette őket, aminek okát el is magyarázza, miután sikerült félrevezetnie a kémeket kereső katonai csapatot.
A felismerés
Tudom, hogy az Úr nektek fogja adni ezt a földet …
De honnan tudta? Ezt is elmondja a kémeknek, amivel egyébként nagyon jó hírszerzési információkat is szolgáltat:
- Rettegés fogott el mindenkit miattatok.
- Hallottuk, hogyan nyitotta meg előttetek Isten a Vörös-tengert.
- Hallottuk hogyan győztétek le az emóriak két királyát Szihónt és Ógot.
És egy nagyon fontos következtetést vont le mindebből:
Bizony, a ti Istenetek, az ÚR, az Isten fenn az égben és lenn a földön.
Ez pedig egy olyan világban, amely tele volt az emberek képzeletvilágában istenekkel, egy nagyon fontos felismerés. „A ti Istenetek az Úr az égben és a földön.”
Ugyanakkor társul hozzá egy személyes felismerés és következtetés is: ha tényleg ő az Isten, az egyetlen, örök és mindenható; ha tényleg nincs más, csak ő, akkor vagy mellette, vagy vele szemben állást kell foglalnom. Ráháb, már döntött is: nem akarok ezzel az Istennel szembekerülni. Az ő oldalára akarok állni, mert a pusztulástól, ami a világomra vár, meg akarok menekülni. A legtermészetesebb módon kéri a kémeket, hogy irgalmazzanak neki és egész családjának, amikor lesújt az ítélet a városra. Van megoldás? Van. A piros fonál.
Amikor bejövünk erre a földre, kösd ezt a piros fonálból font kötelet arra az ablakra, amelyen át leeresztettél bennünket.
Aki abban a házban lesz az ostrom idején, megmenekül. A történet utolsó verse, amit felolvastam így szól:
A piros kötelet pedig rákötötte az ablakra.
A konfirmáció
Azzal kezdtem a mai igehirdetést, hogy egy különleges konfirmációról szeretnék nektek beszélni. Ez a piros fonál ez a különleges konfirmáció. Ez a piros fonál ugyanis több mindent jelent és üzen.
- Először is azt jelenti, hogy Ráháb számára az a felismerés, amit megvallott a kémeknek, nem pusztán egy elméleti kérdés, hanem nagyon is életbevágó. Ő nemcsak filozofálgat teológiai kérdésekről, hanem látja az életét fenyegető veszélyt, és a veszély elhárítására nyíló megoldást.
- A piros fonál azonban egy nagyon gyakorlati nyílt kiállás Isten mellett. Azt mondják neki, tegye ki a piros fonalat az ablakba, és ő kiteszi. Nyílt és látható kiállás. Ennél feltűnőbb nem is nagyon lehetne. Ezzel még a veszélyt is vállalja – hiszen akár rá is lehet jönni, hogy ez egy jelzés az ellenségnek.
Ezzel a piros fonállal erősítette meg azt, hogy az, akit szájjal Úrnak vallott, az a szívében is úr. Ez az igazi konfirmáció. Hogy az, akit a számmal úrnak vallottam, arról az életem is olyan láthatóan és világosan tanúskodik, mint az a piros fonál az ablakban. A ti konfirmációtok milyen? Ti vajon kiteszitek majd a piros fonalat az ablakba, hogy amikor jön a végső ítélet, amikor Krisztus visszatér ítélni élőket és holtakat, rátok ismerjen, mint az övéire? Sok szép konfirmációi hitvallást hallottam már ebben a gyülekezetben is. De sokkal kevesebb piros fonalat láttam. No, ettől olyan izgalmas alakja Ráháb a Szentírásnak.
A megvilágosodott lelki szem
Van azonban még egy kérdés, amire keressünk választ: mégis hogy jutott el ide Ráháb? Hogy lehet, hogy egy akkora városban mint Jerikó, csak egyetlen nő ismerte fel a veszedelemből kivezető utat? Mert a veszedelmet mindenki látta. Ma is sokkal többen látják a világ végveszedelmét, ami egészen közel jött olyan jelenségeken keresztül, mint a globális ökológiai katasztrófa, vagy egy nukleáris végpusztulás lehetősége. De nem ez jelenti a végsőket, hanem Krisztus visszajövetele. Szóval sokkal többen látják a világ végveszedelmét, mint ahányan ebből a végveszedelemből kivezető utat és lehetőséget is látják.
Szóval Ráháb hogyan látott ennyire világosan? Erre ad választ megértetve velünk a történet titkát az Efezusi levélből szóló ige, amelyben Pál arról beszél olvasóinak, hogy azért imádkozik értük, hogy a Szentlélek, a bölcsesség és kinyilatkoztatás Lelkét megkapva ismerjék meg Jézus Krisztus Istenét és a dicsőség Atyját. A Lélek legyen az, aki megvilágosítja lelki szemüket.
Bár a történet nem írja, de a teljes Szentírás összefüggéseit megragadva, nem más történt, mint az, hogy Ráháb, aki ugyanazt látta mint a jerikóiak, ugyanazt élte át mint a jerikóiak, mégis a Lélek által megvilágosítva ismerte meg a dicsőség Atyját és döntött úgy, hogy az életét már Istennel akarja tölteni – nem akar elveszni veszendő világával együtt.
Nem másról kell döntenetek nektek sem. Együtt vesztek el a világgal, vagy megragadjátok Atyánk dicsőséges kegyelmét, amit Krisztus áldozatában nyújt felétek. Vajon kiteszitek-e a vörös fonalat?